wykonawcy.gif
Zespół „Raz, Dwa, Trzy”

W tym roku mija 20 lat od powstania zespołu „Raz, Dwa, Trzy”, który wylansował takie przeboje, jak: Trudno nie wierzyć w nic, Czarna Inez czy Pod niebem pełnym cudów. Najsłynniejsze piosenki z repertuaru tej grupy usłyszymy z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej.
„Raz, Dwa, Trzy” powstał jako zespół studencki. Pierwszy koncert zagrał w 1990 r. w zielonogórskim klubie „Razem”, a wiosną tego samego roku z ogromnym sukcesem zaprezentował się na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie: zdobył Grand Prix, nagrodę za teksty, muzykę i aranżacje, nagrodę im. Wojtka Bellona, nagrodę Jacka Kaczmarskiego oraz prywatną nagrodę Jana Kantego Pawluśkiewicza (20 dolarów amerykańskich!). Sporą popularność przyniosły muzykom dwie płyty z nowymi aranżacjami znanych przebojów do słów Agnieszki Osieckiej (Czy te oczy mogą kłamać?, 2002) i Wojciecha Młynarskiego (Młynarski, 2007). Pozycję zespołu na rynku muzycznym ugruntował studyjny, autorski album Trudno nie wierzyć w nic (2003).
Od początku utwory grupy Adama Nowaka, którym nie brak cech rockowych, ale też rysów piosenki poetyckiej, okazywały się trudne do sklasyfikowania. Mówiono o „landszaftach muzycznych”, „happy spirit”, „muzyce alternatywnej”. Z czasem (płyty Cztery, Sufit) pojawiły się elementy bluesa, jazzu i folku. Ale czy jednoznaczne nazwy są w ogóle potrzebne zespołowi takiemu, jak „Raz, Dwa, Trzy”, który od początku stawia nie na gotowy efekt, lecz na poszukiwanie?
Piosenki mają inspirować, wprowadzać w refleksyjny nastrój. Wiele z nich wyrasta z osobistych religijnych doświadczeń lidera zespołu i autora tekstów, Adama Nowaka. Tematykę poszukiwania i podążania podejmuje też najnowsza, wydana w tym roku  płyta zespołu. Skądokąd to dziesiąty album tej grupy. Ukazał się w marcu, a już w czerwcu uzyskał status platynowej płyty (ponad 30 tys. sprzedanych egzemplarzy). Porusza problem braku nadziei i akceptacji śmierci oraz sensu ludzkiej egzystencji.
Podczas koncertu finałowego „Kolorów Polski” zabrzmią utwory ze wszystkich okresów działalności „Raz, Dwa, Trzy”.
- Materiał będzie przekrojowy, złożony z piosenek i starszych, i nowszych, także z naszej najnowszej płyty – zapowiada Grzegorz Szwałek, członek zespołu i jednocześnie jego menedżer. – Wszystko zostanie rozszerzone brzmieniowo dzięki aranżacjom na orkiestrę, dokonanym przez Marcina Pospieszalskiego. Każda zmiana aranżacyjna odmienia nie tylko brzmienie, ale też nastrój i charakter utworów. W tym przypadku piosenki stają się bardziej rozbudowane, dłuższe, ale obecność orkiestry nie odbiera im dynamiki; przeciwnie: nawet jej dodaje. 

 

Hubert Kowalski

Kompozytor, muzyk, wokalista, pedagog. W jego obszarze zainteresowań znajduje się muzyka dawna oraz współczesna i jazz. Urodzony w 1972 r. Kamieniu Pomorskim.
Ukończył Szkołę Muzyczną II stopnia w Szczecinie w klasie kontrabasu. Jest absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego. W latach 1992–1995 był członkiem Bałtyckiej Międzynarodowej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej, a od 1994 także Kameralnej Orkiestry Festiwalu Muzyki Współczesnej im. W. Lutosławskiego w Szczecinie. Od 1993 roku związany jest z wykonującym współczesne gatunki muzyczne zespołem „Deus Meus”, z którym nagrał cztery płyty. Współpracował z zespołem muzyki dawnej „Bractwo Lutni z Dworu na Wysokiej”. Zajmuje się badaniem i interpretowaniem muzyki średniowiecznej i renesansowej. Wraz Tomaszem Stańką realizował projekt łączący muzykę XV i XVI wieku ze współczesną improwizacją jazzową. Od roku 2003 jest związany z Chórem Polskiego Radia w Krakowie. Pracuje także jako pedagog: w latach 2002–2004 prowadził chór młodzieżowy przy IV Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Był także twórcą projektu edukacyjnego o muzyce średniowiecznej, zrealizowanego w 2003 r. w Malborku. Współtworzył muzykę do musicalu Zazdrosna Miłość, który powstał w krakowskim środowisku dominikańskim.